Občanská výchova

27. 5.

Dobrý den,

učebnice na straně 58 dole nabízí několik otázek. Pokus se odpovědět (stručně a výstižně) na první dvě:

Zamysli se nad tím, jak byste žili v anarchistické společnosti.

Mělo by to své výhody, ale určitě i nevýhody. Jaké?

Pokud nevíš, co znamená "anarchistický", zjisti na internetu, nebo i jinde. Na první pohled se anarchistická společnost jeví přitažlivě, ale na druhý pohled...

Mějte se hezky.

Ondřej Hůlek

 

20. 5

Moc zdravím!

Minule jste si dělali tzv. „pyramidu práva“. Z ni naprosto jednoznačně vyplývá, že Ústava České republiky je nejvyšším – zákládním – zákonem našeho státu. Organizuje vlastně uspořádání státu, rozděluje moc, zaručuje všem základní práva a svobody.

Na straně 58 v učebnici nahoře vidíte světlý rámeček „Ústava ČR“. Opište jej do sešitu a doplňte názvy (jen názvy!) jednotlivých hlav Ústavy. Hlavy jsou vlastně kapitoly, do nichž je Ústava rozdělena. Názvy jednotlivých hlav najdete kdekoliv na vhodném místě na internetu. Doplníte název (např. Hlava IV – Moc soudní), nic složitého nevypisujte.

Děkuji.

Ondřej Hůlek

 

13. 5.

Pěkný den!

Každý stát má svůj vlastní právní řád, což je vlastně souhrn všech zákonů, vyhlášek, nařízení,... Zákony tu jsou proto, aby vůbec společnost mohla efektivně fungovat.

Na straně 57 v učebnici (dole) najdete „pyramidu“ práva, ze které je jasně patrné, které zákony jsou nejdůležitější a mají největší váhu (horní část pyramidy), a které jsou těm nejvyšším zákonům podřízené (spodní patra). Tuto pyramidu si do sešitu překreslete – na cca půl strany? Podle nákresu byste měli být schopni odpovědět na otázku, který zákon v ČR je ze všech nejdůležitější.

To je vše.

Mějte se.

Ondřej Hůlek

 

6. 5. 

 

Dobrý den,

v oblasti práva jsou jednou z nejdůležitějších oblastí tzv. lidská práva, která zajišťují základní svobody každého člověka. Lidská práva jsou nedělitelná a měla by platit po celém světě a pro každého. 

Podívejte se na základní přehled lidských práv a některá z nich si zapište do sešitu. Budeme se k nim vracet a probereme je podrobněji. Česká republika se zavázala k jejich dodržování a je povinna na ně dbát. Některá z těchto práv si ani neuvědomujeme a jsou pro nás samozřejmá, ne všude ve světě tomu tak ale je.

Jde o tři krátká videa, v nichž je celkem 30 základních lidských práv. Koukněte na to, děkuji.

www.youtube.com/watch?v=WXqrJfJVLUY&t=139s
www.youtube.com/watch?v=2Os0HKdpSdA

Děkuji a mějte se hezky.

Ondřej Hůlek

 

29. 4.

 

Moc Vás zdravím.

 

Čeká nás velká kapitola "Právo". Na novou stranu v sešitech si tedy udělejte tento nadpis. Než ale uděláme klasické výpisky, budete mít za úkol odpovědět na tři otázky ze strany 54 ve Vašich učebnicích "Jak bys řešil(a) tyto situace". Otázky - lépe řečeno jakési příklady situací - zapiš do sešitu a na každou z nich stručně, ale věcně a logicky odpověz. Zamysli se, než něco napíšeš. Jde o dodržování pravidel, což je v oblasti práva velice důležité. Může se třeba jednat o maličkosti (první případ), ale když je někdo porušuje neustále, může to být problém, nebo minimálně nepříjemnost.

Zápisky v sešitě mi ofocené pošli na hoolek@gmail.com do konce příštího týdne. Budou součástí hodnocení na konci roku.

Mějte se krásně.

Ondřej Hůlek

 

 

22. 4.

Zdravím Vás,

v učebnici na straně 51 najdete v pravém sloupci jakési definice domácností a firem, což jsou vlastně největší „hráči“ na trhu a určují stav ekonomiky (mimochodem v dnešních dnech jsou v ekonomickém útlumu).

Tyto definice si do sešitu opište.

Poté odpovězte na otázku, která je o kousek níže: Co znamená chovat se „ekonomicky“?

Odpovězte svými slovy v rozsahu 3 – 5 vět. Můžete to pojmout i obráceně: Co znamená chovat se „neekonomicky“?

Je to na Vás.

Děkuji.

Přeji krásné dny.

Ondřej Hůlek

 

 

15. 4.
Dobrý den,
dnes budete mít za úkol procvičit si témata, která jsme už probírali, nebo se nimi právě zabýváme.
Výborným pomocníkem ve všech předmětech je www.skolasnadhledem.cz/, kde je dlouhá řada testů, her, přiřazovaček - dělených dle předmětů.
Pro 8. ročník jsou tam z občanské výchovy tato různá cvičení:
Vy vyzkoušíte opakování z psychologie, která byla našim předešlým tématem (asertivita, konflikty, atd.) a z oblasti, kterou "probíráme" teď - to je trh, ekonomie.
Dle vlastního výběru udělejte několik cvičení a her. Samozřejmě si můžete otevřít učebnici, nebo další "okno" ve Vašem PC a hledat odpovědi. Cvičení to nejsou jednoduchá. Čtěte pozorně, snažte se porozumět smyslu.
Příště dostanete úkol z učebnice.
Tak nashledanou!
A pomáhejte doma!
Ondřej Hůlek
 
8. 4.
Zdravím Vás.
V souvislosti s dnešní situací se často hovoří o hospodářské krizi, která v nejbližší době nastane. To není nic nového, krize se pravidelně opakují. Jde jen o to, jak bude hluboká.
Jedna z největších krizí vypukla na konci 20. let minulého století v USA a světová ekonomika se s jejími následky potýkala mnoho let. V dnešní době nic tak drastického (doufejme) nehrozí.
Podívejte se, jak k takové krizi může dojít:
Nás snad nic takového nečeká.
Název videa si napište do sešitu, můžete připojit i drobnou poznámku.
Krásné jaro!
Ondřej Hůlek
 
31. 3.

Zdravím Vás.

Po nějaké době jsem tady s úkoly z občanské výchovy. Vše vypracovávejte do sešitu co nejlépe. Budu samozřejmě kontrolovat a známkovat. Nechci Vás nijak zahltit. Vím, že toho máte dost v ostatních předmětech. Něco ale udělat musíme. 

Hlavní ale v těchto dnech je zdraví. Dávejte na sebe pozor.

Úkoly sem budu dávat jednou týdně. Nejspíš v pondělí nebo v úterý. Tak to prosím sledujte.

ÚKOL: K firmě, kterou jste vytvořili dle minulého zadání, vymyslete nějakou reklamu, která by měla nalákat Vaše případné zákazníky. V sešitě tedy věnujte prostor jakémusi "reklamnímu letáku". Pamatujte, že to musí být STRUČNÉ, ZAJÍMAVÉ... Snažte se přesvědčit zákazníky, že mají nakoupit u Vás!

Snažte se zaujmout!! Nepište žádné romány!! Obrázek je za 1000 slov!

No a to je vše.

Mějte se krásně.

Ondřej Hůlek 

 

 

Všechny Vás zdravím!
Úkol se Vám nevyhne ani v občanské výchově. Nebude to ale nic hrozného.
Dle zadání v učebnici na straně 51 dole vypracujte jednoduchý "podnikatelský záměr", prostě vymyslete, s čím by bylo možné podnikat
Nic těžkého: Vymyslete CO by firma dělala, čím by se zabývala. JAK by to dělala. PRO KOHO by to dělala - jinak řečeno proč by to lidé měli kupovat zrovna od Vás.
K takovému zjednodušenému plánu samozřejmě patří informace, kolik bys na vše potřeboval(a) peněz (nějaká rozumná částka!), kde byste podnikali, název firmy atp...
Fantazii se meze nekladou. Rozsah méně než jedna strana v sešitě.
Zkuste se nad tím opravdu zamyslet, třeba na trhu něco opravdu chybí. Vzpomeňte ale na TV pořad "Den D". Můžeš slavit úspěchy, může to to ale také být propadák. Prostě buďte "odvážní" a zároveň "rozumní"...
Krásné jaro!
O.H.