11.týden, 28.5.2020

 

Dobrý podmračený deštivý chladný den!

 

Téma: Bílkoviny (PROTEINY)

 

Zápis: Bílkoviny – přírodní makromolekuly ( polymery z monomerů)

 

Základní stavební jednotka: aminokyseliny (cca 20)

 

Aminokyselina: 2 charakteristické skupiny : -NH2 aminoskupina

-COOH karboxylová skupina

 

př.: kyselina aminooctová triviální název: GLYCIN zkratka GLY

CH2NH2COOH

kyselina aminopropanová triv. Název : ALANIN zkratka ALA

 

a 18 dalších (VALIN, LEUCIN,…)

 

 

spojení aminokyselin: PEPTIDICKÁ VAZBA vypiš: str.78 žlutý rámeček nahoře

 

 

 

Výskyt: 

a) živočišné : maso, mléko, vejce

b) rostliny´LUŠTĚNINY !!!! bobovité rostliny ( SÓJA, FAZOL, HRÁCH)

 

Vlastnosti: 

-rozpustné ve vodě

-SRÁŽENÍ ( DENATURACE) vysokou teplotou (vaření VEJCE – " VEJCE 

NA TVRDO“ ) , KYSELINAMI, HYDROXIDY, TĚŽKÝMI KOVY( Hg,Au, Pb,.-)

 

VÝZNAM: obrovský, různé funkce

 

1. STAVEBNÍ : najdi na WIKI výskyt a význam:

 

- KOLAGEN:………………………………………………………………

- KERATIN:………………………………………………………………..

 

2. TRANSPORTNÍ :

 

- HEMOGLOBIN:………………………………………………………….

 

3.POHYB

 

- AKTIN:…………………………………………………………………..

-MYOSIN:…………………………………………………………………

 

.3. OCHRANNÉ

 

- IMUNOGLOBULINY

 

4. ŘÍDÍCÍ: a) HORMONY : místo vzniku: žlázy s vnitřním vyměšováním

( žlázy s vnitřní sekrecí – ENDOKRYNNÍ ŽLÁZY)

-vyměšují přímo do krve

 

vypiš tabulku str 80 (zkráceně)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pracujte s chutí dál. Jako všichni!!

 

 

Váš třídní učitel

Pavel Lokvenc

 

 

 
 
 
 

 

 

10. týden,20.5.2012

Pro žáky , kteří nenavštěvují školu vyhlašuji volný týden!
 

9.týden, 13.5.2020

ZMĚNA!!! Od tohoto týdne bude chemie PUBLIKOVÁNA

 vždy ve čtvrtek po 11.00!!

 

DOKONČENÍ - TUKY:

 

Vlastnosti tuků:

 

1. Nerozpustné ve vodě ( na vodě plavou, nízká hustota- vzniká směs – EMULZE)

 

2. rozpustné v organických rozpouštědlech ( ČÍM VYČISTÍŠ mastnou skvrnu!!- ………………………………………………………………………………...)?

 

3. ŽLUKNUTÍ TUKÚ na vzduchu a v teple: vzniká páchnoucí kyselina máselná

kyselina butanová: zapiš vzorec ………………………………..

 

4.ztužování tuků( z oleje vyrbíš pevný tuk RAMU, PERLU)

- tzv. HYDROGENACE( přidání vodíku): vlastně kyselina olejová: vzorec…………………………… se změní na kys. stearovou: vzorec………………………………………………………….

( zanikne dvojná vazba v kyselině olejové!!!!)

 

5. ZMÝDELNĚNÍ

mýdlo: sůl mastné kyseliny : např. Palmitan sodný C15H31COONa

nebo stearan draselný ………………..

sodná mýdla : pevná ( toaletní: příměsi barviva, vůně)

draselná mýdla: mazlavá ( pracovní: např. očištění od oleje)

 

význam mýdel: 

a) vychytání ( obalení) nečistot – jsou to tzv. TENZIDY

b)vychytání ( obalení) tuků ( MASTNOTY)

c) dezinfekce povrchu ( ruce, tělo)

 

 

Přeji pěkný víkend!

 

Pavel Lokvenc

 

8.týden, 6.5.2020

 

A vzhledem ke svátkům opět  kratší nová látka

 

Nová látka:   TUKY    LIPIDY

 

Význam:  zásobárna ENERGIE !!!!!!!!!!!!!!

            ( cukry: pohotovostní zdroj energie )

Zapiš:   TUKY JSOU ESTERY  (  vazba:   -  O  -  )  glycerolu a vyšších mastných kyselin

 

OPAKOVÁNÍ:  zapiš glycerol  ( propan-1,2.3- triol)

                       

……………………………………………………………………………………………

 

                     Zapiš vyšší mastné kyseliny:

                        Kyselina PALMITOVÁ…………………………………………………………..

                        Kyselina STEAROVÁ…………………………………………………………….

                        Kyselina OLEJOVÁ……………………………………………………………….

 

ROZDĚLENÍ tuků: schéma str.76

 

 

 

Vypiš: str.76 dole,str.77 nahoře

 

                        1. pevné: …………………………………………………………………………….

                        2.kapalné:…………………………………………………………………………….

 

                        3.ROSTLINNÉ:………………………………………………………………………

                        4. ŽIVOČiŠNÉ ………………………………………………………………………..

 

A to je na tento týden VŠE!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Asi to nebolelo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Hezký teplý víkend přeje

 

 Pavel Lokvenc

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.týden, 29.4.2020

 

Dobrý den všem žákům 9.třídy

Na styl naší práce jste si již během 7 týdnů mohli zvyknout. Zadání jednou týdně. Jednou týdně  ale očekávám Vaši reakci (odpověď). Většina to tak dělá, ale některé musím často upozorńovat, že něco nedodali. A mě to zdržuje .S jistou pravděpodobností budou žáci 9.třídy ve skupinkách navštěvovat v červnu ZŠ ke konzultacím. A předkládat své portfolio.A to by mohl být pro někoho problem.

 

NOVÁ LÁTKA (nechci se opakovat, ale opět jednoduché,časově nenáročné)

Téma : POLYSACHARIDY (zápis)

Vznik: polymerace(přírodní), vznik přírodní makromolekulární látky

Zapiš (str.74 žlutý rámeček):

………………………………………………………………………………………………………………….

 

Zastupci: 1.škrob ROSTLINNÝ(zásobní látka)

Výskyt(vypiš):………………………………………………………………….str.74

Vlastnosti: studená voda…………………………………………………

                  Teplá voda……………………………………………………..

Použití:    a) potravinářství (rýže,mouka,brambory- zdroj energie

                                       zahušťování polévek, omáček -SOLAMYL

b ) lepidla např.papíru KLÍH

                                    c)tužidlo látek ŠKROBENÍ třeba povlečení

                                    d)plnidlo : výroba PAPÍRU

 

                                     2.škrob živočišný GLYKOGEN(zásobní látka)

            Výskyt: SVALY, JÁTRA

  •                zásobárna glukózy  (  “palivo” pro svaly” v procesu buněčného dýchání,

                              glukóza + kyslík = ENERGIE

                                               enzym SLINIVKY BŘIŠNÍ.-  glukagon

                                   

                                    3.CELULÓZA ( buničina, vláknina v potravě)

                                                              STAVEBNíI LÁTKA!!!!!!!!!

Výskyt: buněčná stěna rostlin!!!!!!!!!!!!!!!

               Např. dřevo, bavlník, konopí technické

Použití(vypiš):     1…………………………………….str.75

                        2……………………………………….

                        3…………………………………………

Potrava: člověk ji neumí zpracovat,význam pro čištění střev, symbiont v našich střevech ano- Eischerichia coli, zkráceně E-coli ( TVORBA VITAMÍNŮ  řady B)

 

                              4.  INULÍN  - “mléko” pampelišky

                              5.  CHITIN – buňky hub, krunýř RAKA, vnější kostra HMYZU (EXOSKELET)

A to je závěr sacharidů. Doufám, že jste si o nich učinili určitou představu.

Pavel Lokvenc

 

                       

 

 

 

 

6.týden,22.4.2020

DISACHARIDY (di- =dva monosacharidy)

 

 

VZNIK:

 

monosacharid + monosacharid --------------- disacharid + voda

glukóza + fruktóza                     vzniká       sacharóza + H2O

………… + ………….. --------------- C12H 22O11 + H2O ( dopiš vzorce)

 

Zástupci:

 

1. SACHARÓZA, cukr ………….. nebo …………………. ( dle geografie)

složení: glukóza+ fruktóza

 

vlastnosti: ………………………………………………………

 

použití:

 

1.POCHUTINA - Slazení(přeslazování !!!! např. COCA COLA)

 

2.KARAMEL

domácí pokus: vytvoř opatrným zahříváním cukru KARAMEL

obarvi s ním vodu ( nejběžnější Éčko: E 150)

Typy cukrů v prodejně dle zrnitosti: vypiš ! ………………………….

………………………………………………………………………..

 

REALITA: moderní jed (hodně cukru, málo pohybu) = cukrovka 2.typu

CIVILIZAČNÍ CHOROBA

 

2. LAKTÓZA, cukr …………………….

složení: glukóza+ galaktóza( jiný monosacharid)

 

význam: mateřské mléko savců, přírodní pohotovostní zdroj energie

KOJENÍ

 

3.MALTÓZA, cukr………………

složení: 2 glukózy

 

vznik:

 

1…………………………………… str.74

2. ústa PTYALIN: vysvětli pokus 8.třída

 

…………………………………………..

 

význam: POSTUP při vzniku piva

 

1.škrob( klíčení)

2. SLAD ( maltóza, je sladká)

3. KVAŠENÍ ( kvasinka pivní) - vznik alkoholu (ethanolu) + CHMEL ( hořký)

4.PIVO

Vypiš z WIKI : 1.typy piv dle obsahu alkoholu………………

………………………………………………………………….

…………………………………………………………………...

2. značky piv …………………………………………………….

………………………………………………………………..

A to je vše na TÝDEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

5.týden, 15.4.2020

Dobrý den.

Po týdenním chemickém odpočinku směle na chemii živých organismů.

 

Takže : cukry SACHARIDY

tuky LIPIDY

bílkoviny PROTEINY

jaderné kys. NUKLEOVÉ KYSELINY

 

 

Téma: CUKRY SACHARIDY (zápis do sešitu, zaslat na e-mail)

 

dřívější název: uhlovodany ( složení: atomy C,H,O )

 

chemické složení:

1. hydroxylové skupiny -OH (je jich více)

2. karbonylová skupina -CO ( je jedna ) a cukr je buďto

a) aldehyd ( R – CHO) skupina cukrů s názvem ALDÓZA a nebo

b) keton ( R- CO – R ) skupina cukrů s názvem KETÓZA

 

příklad: aldóza je GLUKÓZA sumární vzorec C6H12 O6

strukturní vzorec zapiš zde: str.71 vpravo nahoře(karbonyl je v červeném rámečku na konci ) je to tedy aldehyd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ketóza je FRUKTÓZA sum. vzorec C6H12 O6 !!!!! je stejný

strukturní vzorec zapiš zde: str.72 dole (karbonyl je v uprostřed ) je to tedy keton

 

 

 

 

 

 

 

 

 

výskyt sacharidů: rostliny (glukóza,fruktóza,celulóza,škrob,..)

živočichové ( glykogen )

 

dělení: 1. MONOSACHARIDY ( glukóza,fruktóza, ribóza,..)

2. DISACHARIDY – 2 molekuly monosacharidů

( sacharóza, maltóza, laktóza)

3. POLYSACHARIDY – mnoho molekul monosacharidů, tzn. n molekul

jsou to vlastně přírodní polymery ( makromolekuly)

 

 

MONOSACHARIDY

 

 

VZNIK: FOTOSYNTÉZA zapiš včetně podmínek, za jakých probíhá ( str.71 dole)

 

 

 

 

zástupci: 1. GLUKÓZA cukr hroznový(str.72) : vzorec ještě jednou sumární C6H12 O6

strukturní …………

 

 

výskyt:……………………………………….

použití………………………………………...

…………………………………………

nemoc: DIABETES ………………………….

zvýšené množství glukózy v krvi ( ona tam je důležitá pro činnost svalů, ale ne ve vysokém množství- to snižuje hormon INZULÍN ( žláza endokrinní- SLINIVKA BŘIŠNÍ )

 

2. FRUKTÓZA cukr ovocný ( str.72): vzorec ještě jednou sum. C6H12 O6

strukturní …………

 

výskyt:……………………………………….

Použití…………………………………………

 

 

Prosím o zaslání kopie zápisu ( VŠICHNI !!!!)

 

Pavel Lokvenc

 

 

 

 

4.týden, 8.4. 2020

Chemie vyhlašuje VELIKONOCE.
Doplňte si chybějící látku, všichni po svátcích začneme s čistým štítem.
Pavel Lokvenc
 

 

 

 

 

 

 

A dnes ještě CHEMIE:

 

 

3.týden, 1.4.2020

Doufám,že jste učivo deriváty uhlovodíků zvládli.

 

 

 

Pro zopakování: derivát: obecný vzorec: R-X

- R: uhlovodíkový zbytek (-methyl,-ethyl,-vinyl,…)

-X: charakteristická skupina: halogen,hydroxyl,karbonyl,karboxylová kyselina 

 

1. halogenderivát (atom F,Cl,Br,I)

2. alkohol (-OH hydroxyl)

3. karbonyl ( -  C  -  ,racionálně: -CO

                      ll

                     O

 

R- CHO …...aldehyd

R – CO- R … keton

 

4. karboxylová kyselina ( -COOH)

 

NOVÁ LÁTKA

 

- učebnice str.69 (jednoduchá látka formou náčrtů a výpisků dle učebnice)

 

nadpis:

 

PŘÍRODNÍ LÁTKY

 

a)rozdělení: str.69 nahoře diagram,zapiš pomocí svorek

 

b)přírodní látky : vypiš české i chemické názvy str.69

1.

2.

2.

4.                           (DNA,RNA)

 

- zakresli postavu včetně % složení

 

c) BIOGENNÍ PRVKY( pro život nezbytné)

 

1. makrobiogenní: vypiš: str. 70:……………………………..

2.mikrobiogenní:……………………………………………..

 

S pozdravem

Pavel Lokvenc

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.týden, 1.4.2020

Dobrý den!

Nová látka na tento týden:

 

Reakce kyselin: dobrovolné (budoucí gymnazisté to zajisté rádi vyřeší)!!

 

1.disociace (štěpení na ionty):

kyselina ethanová se štěpí na octanový anion + kation vodíku

CH3COOH ------→ CH3COO- + H+

 

2.neutralizace:reakce kyseliny s hydroxidem

 

kyselina octová reaguje s hydroxidem sodným a vzniká octan sodný a voda

 

vyřeš ................ +............................. ------> ............... + ..........

 

3. esterifikace: reakce kyseliny s alkoholem

 

CH3COOH + CH3CH2OH -------→ CH3 CO – O – CH2CH3 + H2O

- vazba přes kyslík = esterická vazba (vznikla z OH kys.octové a H ethanolu)

 

zapiš názvy:

……………… + ……………. ------→ ethylester kys.octové + ……………

 

 

význam esteů: 1.esence(vuně),např.rumová,ananasová,aj

                     2.vosky

                     3.TUKY (estery glycerolu a vyšších mastných kyselin)

 

uveď vzorec glycerolu a název mastných kyselin

………………………………………………………..

 

 

OPAKOVÁNÍ: DERIVÁTY UHLOVODÍKÚ (TEST)

 

str.68 : správné výsledky zašli na e-mail: p.lokvenc@zsvporici.cz

Poznámka: To určitě všichni dáte.

 

Pavel Lokvenc

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.týden,17.3.2020

 

Téma: Deriváty uhlovodíků

Opakování:     1.Vysvětli pojem derivát uhlovodíků.   DERIVÁTY jsou sloučeniny od uhlovodíků .........................

                     2.Rozdělení: a) ...................................  F,CL,Br,I

                                        b)    ................................. NO2,NH2

                                        c) .................................... O

Kyslkaté deriváty: 1.  alkoholy,  obecný vzorec: R-OH, kde R je ..............................zbytek a OH je ..................... skupina s názvem .......

                      a   2. ..................     obecný vzorec:  aren - OH

pomůcky : učebnice,sešit ,per. soustava prvků PSP

 

NOVÁ LÁTKA: KARBONYLOVÉ SLOUČENINY ( ZÁPIS do sešitu)

CHARAKTERISTICKÁ SKUPINA:     KARBONYL   ob. vzorec      strukturní  - C -            

                                                                                                          ll

                                                                                                          O

                                                racionální  CO

                                                                  

Rozdělení:           a) aldehydy         obecný vzorec       R - C - H         

                                                                                    ll   

                                                                                    O

                                                racionální   RCHO (neplést s hydroxylem alkoholů -OH,tzn kyslík a vodík naopak)

                                                KONCOVKA - al  !!!!!!!  př.methanal,ethanal,................

                                                    PLATÍ:   KARBONYL je vždy na konci !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

názvosloví:  str.59   cv.15 + cv.16  vyřešit  ( strukturní a racionální vzorec)

 

zástupci:  1. METHANAL triviální název FORMALDEHYD vzorec    ......................

                                    vlastnosti: ....................................... 40 procentní roztok  .............................

                                    použití:1. konzervace biolog.materiálu  , viz GOOGLE např. mozek,vývojová stadia žab,larvy hmyzu, atd.

                                               2.   bakelit (  GOOGLE  - automobil TRABANT) + zkratka NDR .................(vysvětli)

                   2.ETHANAL ,triviální název ..................... vzorec.................   

                                    použití : PEPO .........................

 

                        b)ketony              obecný vzorec   R1 - C - R2                                   

                                                                                ll

                                                                                O

                                                                racionální  R1 - CO - R2     

                                                              KONCOVKA: - on !!!!!!!!!!!!!!!

                                                             PLATÍ: KARBONYL je vždy uprostřed,tzn. jsou vždy dva uhlovodíkové zbytky R1 a R2,stejné- např.dimethyl nebo                                                                                                 různé- např.methylethyl ....

názvosloví:  str. 61  ,cv.20 + 21 vyřešit

zástupce:  PROPANON , starší název dimethylketon ( R1 a R2 dvě methylové skupiny,karbonyl uprostřed)

               triviálně ......................................

                použití:  1.................................

                            2. polymer PLEXISKLO : použití sport (Jakub Kocián )např. ................ nebo....................                   

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.týden,25.3. 2020

 

KARBOXYLOVÉ KYSELINY

opakování: Kyselina je kyselá (viz indikátor), protože v roztoku odštěpuje vodík,tzn. disociuje.

                př. anorganická chemie:      HCl se štěpí na kation vodíku a anion chloridový 

                                                         zapiš pomocí chem.symbolů: ...............................

Nová látka:ZÁPIS SEŠIT

pojem KARBOXYL    vznik ze slov KARBOnyl + hydroXYL)

Vzorec racionální:- COOH      vznik z CO      +   OH

          strukturní   -C-OH                  

                           ll

                           O

názvosloví: obecný vzorec  R-COOH   uhlovod.zbytek + karboxylová char.skupina

                 tvorba názvu:  kyselina ........ová  (např.propanová)

tvorba:

                1.vzorec z názvu , str.62 dole,př.  kyselina butanová  CH3-CH2 -CH2-COOH  (butan 4 uhlíky,1 karboxyl)

                2.název ze vzorce, str.63 nahoře ,př.CH3-(CH2)5x-COOH  (7 uhlíků,1 karboxyl - kyselina heptanová)

 

DALEKO známější a používanější jsou TRIVIÁLNÍ NÁZVY (např.kyselina mravenčí,octová)!!!!!!!!!!!

Doplnit tabulku!

TRIVIÁLNÍ NÁZEV                    SYSTEMATICKÝ NÁZEV                  RACIONÁLNÍ VZOREC

kys.mravenčí                            ....................                             ......................

.................                            kys.ethanová                                ......................   

.................                            ......................                            CH3CH2COOH

kys.mléčná  (zdroj WIKI)         ....................                              .......................

 ............... str.65                   kys.butanová                                .....................

kys.benzoová                          .......................                           ......................

kys.palmitová                          NE                           sumární vzorec .................

kys.stearová                            NE                          sumární vzorec ..................

kys.olejová      str.66                NE                           sumární vzorec .................

(nenasycená,1 dvojná vazba)

glycin(aminooctová) zkr.GLY      aminoethanová                        .........................

 

 

Pohrajte si s chemií!

Pavel Lokvenc